Optima Store tilaus- ja sopimusehdot
Nämä tilaus- ja sopimusehdot ovat voimassa 15.10.2020 alkaen. Optima Solutions Oy pidättää oikeuden muuttaa tilaus- ja sopimusehtoja ilman ennakkoilmoitusta.
1. Verkkokauppa
Verkkokaupan omistajana ja tuotteen myyjänä on Optima Solutions Oy (Y-tunnus: 2777047-8), myöhemmin ”Optima”. Optima Solutions Oy pidättää oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin ja varaa oikeuden kaupan purkamiseen/peruuttamiseen hinnoitteluvirheen takia.
Tilaus- ja sopimusehdot muodostavat yhdessä tilausvahvistuksen kanssa sopimusalustan ostoksellesi. Nämä tilaus- ja sopimusehdot tulevat sovellettaviksi, kun teet ostoksia https://store.optima.fi verkkosivuilla. Riitatilanteessa pätemisjärjestyksessä ensisijainen on Optima Store tilaus- ja sopimusehdot ja toissijaisena Optiman yleiset sopimusehdot.
Sopimus kaupasta syntyy, kun asiakkaalle on toimitettu sähköinen tilausvahvistus suoraan verkkokaupan kautta tai sähköpostitse. Mikäli tilausvahvistusta ei jostain syystä löydy sähköpostista, ottakaa yhteys asiakaspalveluumme myynti@optima.fi. Tilauksen tekijän tulee täyttää Suomen lain edellyttämät ikä- ja muut vaatimukset tuotteen ostamisesta. Optimalla on oikeus olla vastaanottamatta tilausta.
Pidätämme oikeuden tehdä muutoksia tilauksen sisältöihin ja ehtoihin tilanteessa, jossa joko inhimillisestä, tai teknisestä virheestä johtuen tilauksen hinta, toimitus- tai maksutapatiedot ovat virheellisiä. Tällaisessa tapauksessa ilmoitamme asiasta asiakkaalle ennen tilauksen jatkokäsittelyä. Asiakkaalla on tällöin oikeus perua tilauksensa. Jos asiakas hyväksyy mahdolliset muutokset hintoihin ja ehtoihin, lähetämme uuden tilausvahvistuksen.
Optima ei vastaa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä. Ylivoimaisena esteenä pidetään sellaista ennalta arvaamatonta seikkaa tai olosuhteiden muutosta, joka on Optima Solutions Oy:n vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Optima on velvollinen ilmoittamaan asiakkaalle ylivoimaisesta esteestä viivytyksettä.
2. Tilaaminen
Sitova kauppasopimus tulee voimaan, kun asiakas on hyväksynyt nämä tilaus- ja sopimusehdot sekä hyväksynyt tilauksen. Kaikki tilaukset vahvistetaan sähköpostilla, jossa näkyy tilauksen hinta, toimituskulut, toimitusaika sekä tilatut tuotteet. Lue tilausvahvistus tarkasti läpi sen saatuasi ja tarkista, että tilausvahvistus on yhtäläinen tilauksesi kanssa, asiakas on vastuussa tilausvahvistuksen tarkistuksesta ja oikeellisuudesta. Voimassa oleva hinta on hinta, mikä on tilausta tehdessä näkynyt verkkokaupassa.
3. Yritysasiakkaiden lisäehdot
Optima ei vastaa tuotteen ja/tai palvelun aiheuttamasta välittömästä tai välillisestä menetyksestä, vahingosta tai tulon menetyksestä. Optima Solutions Oy:n korvausvastuu rajoittuu aina näiden sopimusehtojen sisältöön. Tuotevirhevastuu rajoittuu mahdolliseen kauppahinnan palauttamiseen käyttöhyödyllä vähennettynä.
Yrityskäyttöön hankitun laitteen takuuaika määräytyy valmistajan takuuehtojen mukaisesti, ja takuuajan päättyminen lopettaa Optima Solutions Oy:n vastuun. Elektronisten laitteiden tai muiden teknisten tuotteiden avaaminen laitteen huoltamiseksi tai muokkaamiseksi päättää takuun ja myyjän vastuun ellei valmistaja ole toisin ilmoittanut.
Digitaaliselle medialle tallennettu data ja ohjelmistot ovat loppukäyttäjän vastuulla. Asiakas on vastuussa varmuuskopioiden ylläpitämisestä. Tiedostojen pelastaminen tuotteen vioittumisen jälkeen on maksullinen lisäpalvelu. Huoltomme säilyttää tuotteita kolme (3) kuukautta asiakkaalle huollon/työn valmistumisesta toimitetun ilmoituksen jälkeen.
Optima Solutions Oy ei ole velvollinen täyttämään sopimusta, jos se kohtaa ylivoimaisen esteen, jota se ei voi kohtuudella voittaa. Optima Solutions Oy ei ole velvollinen korvaamaan asiakkaalle ylivoimaisen esteen kohdalla asiakkaalle aiheutuvaa vahinkoa tai kustannuksia, ja on oikeutettu purkamaan sopimuksen.
Jättäessään tilauksen ja/tai tarjouspyynnön asiakas hyväksyy kiistattomasti Optima Solutions Oy:n sopimusehdot. Mahdollisia asiakkaan käyttämiä hankintasopimusehtoja ei noudateta niiden ollessa ristiriidassa Optima Solutions Oy:n sopimusehtojen kanssa.
4. Hinnat
Tuotteiden hinnat on määritelty verkkokauppamme verkkosivuilla. Optima voi muuttaa hintoja tai tuotetietoja ilman erillistä ilmoitusta. Kaikki esitetyt hinnat sisältävät arvonlisäveron 24%. Tuotteiden hintaan lisätään toimituskulut riippuen tuotteiden painosta ja lähetystavasta. Jos hinnastossa on selviä hintavirheitä, tuotetta ei myydä selvästi alempaan hintaan, jos voidaan olettaa asiakkaan ymmärtäneen virheen olemassaolon.
Tarkastamme hinnat aina tilauksen käsittelyhetkellä. Hinnan laskiessa korjaamme hinnat asiakkaan avoimeen tilaukseen. Jos tuotteen hinta nousee ennen tilauksen lähetystä, toimitamme ne alkuperäisellä hinnalla. Mikäli joudumme muuttamaan tuotteen hintaa johtuen tuotteen toimittajan tekemästä hintamuutoksesta, veromuutoksesta tai sivustoilla olevasta virheestä, lähetämme asiakkaalle tästä sähköpostiviestin, jossa asiakasta pyydetään joko vahvistamaan, tai hylkäämään muutoksen. Mikäli asiakas ei hyväksy muutosta, kauppa purkautuu. Mahdollisissa erityssopimuksissa hintoihin sovelletaan kyseisen sopimuksen sisältöä.
5. Tuotetiedot
Tuotetiedot on pyritty tekemään mahdollisimman kattaviksi ja tarkoiksi. Jos tarvitse lisää tietoa tuotteista, ota yhtyettä Kysy lisää -lomakkeella, sähköpostitse myynti@optima.fi tai soittamalla 020 710 9170. Vastaamme mielellään kysymyksiisi koskien tuotteitamme.
6. Maksaminen
Ajankohtaiset tiedot maksutavoista löytyvät Optima Store kassa -sivuilta. Yritysasiakkailla on mahdollisuus hakea laskutusasiakkuutta asiakaspalvelumme kautta. Yritysasiakkailta edellytämme ensimmäisen oston maksua etukäteen. Lisätietoa saat joko sähköpostilla osoitteesta myynti@optima.fi tai soittamalla asiakaspalveluumme 020 710 9170.
7. Toimitusaika
Kaikki toimitusajat sivustoillamme ovat arvioita, jotka perustuvat tuotteiden normaalisti vallitsevaan saatavuuteen, käsittely- ja toimitusaikaan. Mikäli toimitusaika pitkittyy verkkokaupassa arvioidusta, otamme asiakkaaseen yhteyden saatuamme tilauksen. Mikäli olet tilannut useamman kuin yhden tuotteen, on mahdollista, että saat tuotteet erillisissä lähetyksissä.
Toimituskulut sisältyvät kauppasummaan kotimaassa (Suomi). Toimitustapa riippuu ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta.
Ovelle paketti toimitetaan kotiovelle Suomessa. Toimitus tapahtuu asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen. Ovelle paketti toimitetaan yleensä arkisin klo 8-16. Mikäli asiakas ei ole paikalla vastaanottamassa lähetystä, posti ilmoittaa lähimmän noutopisteen, josta lähetyksen voi käydä hakemassa. Kaukokiidon toimituksissa asiakkaaseen ollaan yhteydessä tavaran saapumisesta, vastaanottajan tulee olla paikalla.
Optima Solutions Oy:llä on oikeus muuttaa toimitusaikataulua Optimasta riippumattomista syistä.
8. Tuotteen palauttaminen
Optima Solutions Oy noudattaa kuluttajasuojalakia ja kuluttajaviraston verkkokauppaohjeita. Voit käydä tutustumassa ehtoihin osoitteessa www.kuluttajavirasto.fi.
Tuotteiden vastaanottamisen jälkeen suosittelemme, että mahdollisimman pian tarkistat, että toimitus vastaa tilausvahvistusta, etteivät tuotteet ole vaurioituneet kuljetuksessa tai ettei tuotteissa muuten ole virheitä tai puutteita. Kaikilla verkkokaupan tuotteilla on 14 päivän palautusoikeus. Ostaja vastaa tavaroiden palauttamisesta johtuvista välittömistä kustannuksista kuten toimituskuluista. Tuotteen voi palauttaa osoitteeseen: Optima Solutions Oy, Piitie 1 A, 1510 Vantaa.
Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön. Jos tuote on otettu käyttöön tavaran arvon alentumisesta vastaa asiakas. Jos tuote on tullut sen käyttämisen takia myyntikelvottomaksi, asiakas vastaa tavarasta koko sen arvolla. Voimme pidättäytyä maksujen palautuksesta, kunnes olemme saaneet tavaran takaisin tai kunnes olette osoittanut lähettäneenne tavaran takaisin. Mikäli tuote on palautettu 14 päivän kuluessa ja se on myyntikuntoinen, palautamme 100 % tilauksen arvosta. Optima palauttaa summan viimeistään 14 päivää siitä päivästä, jolloin Optima on vastaanottanut asiakkaan ilmoituksen edellyttäen, että Optima tämän ajan sisällä on vastaanottanut palautettavan tavaran muuttumattomana.
Ennen tuotteen palautusta, olethan yhteydessä meihin sähköpostitse myynti@optima.fi.
9. Reklamaatio
Asiakas on velvollinen esittämään ostotodistuksen, kuitin tai muun todistuksen ostopaikasta ja –ajankohdasta palautuksen yhteydessä tai reklamoidessaan tavaran virheestä. Optima Solutions Oy pidättää oikeuden periä kuitin etsinnän aiheuttamat kustannukset ostajalta.
Reklamaatiot käsitellään ainoastaan kirjallisesti. Vapaamuotoisen reklamaation voi toimittaa joko sähköpostilla osoitteeseen myynti@optima.fi tai kirjeenä Vantaan toimipisteeseen.
Reklamaatiohenkilöstö toimii suoraan johtoryhmän alaisuudessa. Henkilökunta konsultoi tarvittaessa johdon kanssa asiakkaan lähettämän reklamaation hoitamisessa. Asiakaspalveluhenkilöstö ei käsittele reklamaatioita.
10. Erimielisyyksien ratkaiseminen ja oikeuspaikka
Kuluttaja-asiakkaalla on oikeus saattaa tästä sopimuksesta syntyvät erimielisyydet kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Kuluttajalla on lisäksi mahdollisuus käyttää myös Euroopan komission ylläpitämää verkkovälitteistä riidanratkaisufoorumia (http://ec.europa.eu/odr). Asiakas voi nostaa sopimuksen velkasuhteesta aiheutuvia riitaisuuksia koskevan kanteen Optima Solutions Oy:tä vastaan joko Optima Solutions Oy:n kotipaikan käräjäoikeudessa tai sen Suomessa sijaitsevan paikkakunnan käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiirissä hänellä on asuinpaikkansa. Jollei Asiakkaalla ole asuinpaikkaa Suomessa, riitaisuudet käsitellään Optima Solutions Oy:n kotipaikan käräjäoikeudessa.
11. Tuotteen virhe
Myyjä vastaa virheestä, joka on ollut tavarassa luovutushetkellä. Asiakkaan on osoitettava, että tavarassa on virhe. Jos tuotteesi on virheellinen, olethan yhteydessä meihin sähköpostitse myynti@optima.fi.
12. Henkilötiedot
Optiman asiakkaiksi ovat tervetulleita kaikki yksityis- ja yritysasiakkaat sekä yhteisöt. Kauppasuhteessa noudatetaan soveltuvaa Suomen ja EU:n lainsäädäntöä kuluttajakaupan, markkinoinnin ja mainonnan osalta. Yritysasiakkaiden ja Optiman välisessä kauppasopimuksessa noudatetaan ensisijaisesti näitä sopimusehtoja ja muilta osin Suomen kauppalakia.
Asiakas on velvoitettu luovuttamaan ja tarkistamaan tilausta tehdessään täydelliset yhteystietonsa, jotka sisältävät kuluttaja-asiakkaalta vähintään nimen, osoitteen ja puhelinnumeron sekä mahdollisesti sähköpostiosoitteen. Yritysasiakkailta vaadittavat tiedot ovat yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero ja sähköposti sekä voimassa oleva y-tunnus, postiosoite, puhelinnumero tai –numerot ja tarvittaessa laskutusosoite. Mikäli tilattu tavara toimitetaan eri osoitteeseen, on asiakas velvollinen tarkistamaan toimitusosoitteen oikeaksi. Asiakkaan vastuulla on myös omien asiakastietojen päivittäminen siinä tapauksessa, kun ne muuttuvat. Optima pidättää oikeudet asiakkaan luottotietojen tarkistamiseen.
Tietojen käsittelystä voi lukea lisää tietosuojaselosteestamme: https://store.optima.fi/sopimusehdot/tietosuojaseloste/. Emme kerää emmekä käsittele myöskään asiakkaan maksutietoja.
13. Verkkosivuilla kerätyt tiedot ja niiden käyttö
Verkkosivusto käyttää evästeitä ja niiden keräämää tietoa käytetään verkkokaupan keskeisten toimintojen, kuten ostoskorin, käyttämiseen. Asiakkaan tulee hyväksyä evästeet voidakseen käyttää verkkosivuston toimintoja. Verkkosivusto kerää myös anonyymia seurantatietoa kävijöistä (Google analytics). Näitä ei voida jäljittää yksittäisiin käyttäjiin. Rekisteröityessään asiakas voi halutessaan hyväksyä tietojen käyttämisen markkinointisähköpostien vastaanottamiseen. Listoilta voi myös poistua tai pyytää ylläpitoa poistamaan omat tietonsa.
Asiakas voi kieltää tietojensa käytön ja käsittelyn markkinointitarkoituksiin ja tarkistaa itseään koskevat tiedot ottamalla yhteyttä Optiman asiakaspalveluun. Yhteydenotot on tehtävä kirjallisena ja toimitettava allekirjoitettuina osoitteeseen: Optima Solutions Oy, Piitie 1 A, 01510 Vantaa. Lisätietoja tietosuojaselosteessa.
Optima Store -sivustolla käytetään evästeitä (Cookies), joiden avulla sivustoa voidaan kehittää edelleen aiempaa käyttäjäystävällisemmäksi. Optima Store -sivustolla evästeiden tehtävä on helpottaa, parantaa ja nopeuttaa asiointikokemusta. Evästeitä voidaan käyttää myös parempien tarjousten ja henkilökohtaisempien tuotesuositusten tarjoamiseksi asiakkaalle. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka Optima Store -verkkopalvelin tallentaa käyttäjän kiintolevylle. Osa Optima Store -sivuston sisällöstä saattaa edellyttää evästeiden hyväksymistä toimiakseen. Käyttäjän verkkoselain todennäköisesti hyväksyy evästeet valmiilla oletusasetuksilla, mutta käyttäjä voi myös estää evästeiden käytön selaimen asetuksista tai poistamalla evästeet selaimesta palvelun käytön päätyttyä. Lisätietoja selainkohtaisista käyttöohjeista löytyy selaimen valmistajan ohjeista.
14. Muuta
Kaikissa kysymyksissä tai ongelmatilanteissa ota yhteyttä osoitteeseen myynti@optima.fi